Varumärkesägare driver utvecklingen inom Storformat – Nytt specialtema på GrafKom I/O i Malmö

GrafKom I/O i Malmö 3-4 november blir det ett helt nytt specialpass med fokus på storformat – som för många är ett växande segment. Initiativtagare är flera av GrafKoms medlemmar med Anders Trillkott på Scandraft i spetsen.

– Det sker en snabb utveckling inom detta område som växer för många grafiska företag och därför ville vi ha lite mer fokus på storformat‚ menar Anders Trillkott.

I Storformatspasset som ligger på den andra dagen kommer bland annat Torbjörn Christell, vd och grundare av Havelle prata om “prisbelönt tryck som sticker ut”.

En viktig fråga finns inom miljö- och hållbarhet och Harald Jumelet från materialföretaget Grafityp kommer och delar med sig av sin kunskap inom området. Bland annat berättar han om hur man utvecklar helt nya material i samarbete med varumärkesägare som Ikea och H&M – och vad det är som driver utvecklingen.

Jonas Hellke från snabbväxande Storbildsbolaget delar med sig av hur de ser på Framtiden för stora och printade bilder.

Anders Trillkott från Scandraft berättar om de senaste trenderna inom material för digitalt textiltryck.

– GrafKom ska utvecklas av våra medlemmar och när en idé om ett storformatstema dök upp var det självklart att vi skulle göra det, säger ordförande Ulf Sunnberg.

Fler talare kan tillkomma och vill du vara med på något sätt under detta specialtema om Storformat så maila ordforande@grafkom.se.